Egyéni vagy csoportos fejlesztés?

Számtalan jólműködő vállalat már felismerte, hogy a szervezeti fejlesztés, a folyamatos tanulás egy olyan eszköz a vállalat életében, mely elhagyható ugyan, de nem javasolt a nélkülözése. Már azt is nagyon sokan felismerték, hogy bizony jó kifejezetten erre szakosodott szolgáltatókra bízni a coaching, mint vállalati fejlesztés tevékenységét.  Sokkal hatékonyabb és eredményesebb ugyanis, hiszen már gyakorlott szakemberek tartják az egyes foglalkozásokat, előre felépített, jól meghatározott ütemterv szerint, szakmai szempontok alapján kialakított témák mentén, időben jól felépített rendszerben és hatékony számonkérési formákkal.

Vannak olyan vállalatok, melyek megrekedtek a fejlődésben és nem igazán tudják hogyan vegyenek új lendületet a működés terén. Sok ilyen estben nem is a szervezeti működéssel van feladat, hanem az egyének szintjén, vagyis a munkavállalók motivációját, lelkesedését kell visszanyerni különböző jól működő technikákkal.

Vannak olyan cégek, melyek az egyéni fejlesztési lehetőségeket részesítik előnyben. Az egyéni coachingnak is megvannak a maga előnyei és természetesen vannak olyan tényezők, melyek jobban működnek csoportos, úgynevezett team coaching technikáival. Én azt gondolom, hogy nagyvállalati szinten, kifejezetten, ha több országból kerülnek ki az egyes területeken dolgozó munkavállalók, a leghatékonyabb az egyéni és csoportos coachingnak az ötvözete. Ekkor ugyanis mindkét technika előnye megnyilvánul és még inkább érezhető lesz a hatás az egész vállalati működést és hatékonyságot, eredménymutatókat tekintve.

A két technikát jól ötvözve, egy jó szolgáltató partnerrel egészen biztosan csodákat lehet művelni, még egy lelassult, hatékonytalan működésű, vállalati feszültségekkel tarkított vállalat esetében is. Fontos azonban elegendő időt hagyni mind a tréner cég mind a vállalati dolgozók számára, hogy azonosulni tudjanak a feladattal, és legyen elég idejük a megtanult technikákat és kompetenciákat beépíteni a mindennapi működésbe, a fellépő vállalati konfliktusok kezelésébe, és új célok kitűzésére. Minél nagyobb ugyanis egy vállalat, annál lomhábban és több idő alatt tud hatékonyan reagálni az új feladatokra, változásokra. Ha ezt túlzottan sürgetjük, a visszájára sülhet el a dolog, és ellentéteket válthat ki a tréning a munkavállalókban. Bízzuk ezt a tréner cégre, és a javasolt idő után vizsgáljuk csak az eredményességi mutatókat. Ekkor biztosak lehetünk a sikerben.